Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 13/03/2025 tarihli toplantısında; Standart sözleşme olarak düzenlenen ve Ek’te yer alan “Perakende Satış Sözleşmesi”nin kabul edilerek Resmî Gazete’de yayımlanmak üzere Cumhurbaşkanlığına gönderilmesine,
karar verilmiştir.
PERAKENDE SATIŞ SÖZLEŞMESİ
TARİH: .../.../... SAYI: ...1-...2-...3-...4
Sözleşmenin niteliği ve tarafları
(1) Bu “perakende satış sözleşmesi” (Sözleşme), Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) tarafından 13/03/2025 tarihli ve 13364 sayılı Kurul Kararı ile standart sözleşme olarak düzenlenmiştir.
(2) Sözleşme, isim, ünvan, adres ve iletişim bilgileri sözleşme ekinde yer alan “serbest olmayan tüketici ya da son kaynak tedariki kapsamındaki tüketici” (Tüketici) ile “görevli tedarik şirketi” (Şirket) arasında tanzim edilmiş ve kurulmuştur.
Tanımlar
(1) Sözleşmede kullanılan terim ve ibareler, 30/5/2018 tarihli ve 30436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği (Yönetmelik)’nde, bu Yönetmelikte hüküm bulunmaması halinde ilgili mevzuatta kullanılan anlam ve kapsama sahiptir.
Sözleşmenin konusu
(1) Sözleşmenin konusu; yeni veya mevcut bir tüketim tesisi ve/veya kullanım yerine ilişkin, tarihi ve kullanıcı numarası EK-l’de belirtilen bağlantı anlaşması bilgilerine istinaden Tüketiciye elektrik enerjisi ve/veya kapasite temini ile hizmet verilmesidir.
Sözleşmenin kapsamı
(1) Sözleşme, Tüketiciye elektrik enerjisi ve/veya kapasite temini ve hizmet verilmesinde taraflarca uyulması gereken yükümlülükler ile ilgili mevzuat ve Sözleşme şartlarına uyulmaması hâlinde taraflara uygulanacak hüküm ve yaptırımları kapsar.
Sözleşme gücü
(1) Sözleşme, tarihi ve kullanıcı numarası EK-1 ’de belirtilen ve bağlantı anlaşmasında belirlenen güç (kilowatt/kW) üzerinden yapılmıştır. Bağlantı gücünün aşılması hâlinde ilgili mevzuata göre işlem yapılır.
Sayaç ve ölçüm sistemleri
(1) Sözleşme uyarınca Tüketici tarafından kullanılan elektrik enerjisi veya Tüketiciye tahsis edilen kapasite, ilgili mevzuat uyarınca tesis edilen sayaç ve/veya ölçüm sistemleri üzerinden tespit edilir.
(2) Tüketici, Sözleşme kapsamındaki sayaç ve/veya ölçüm sistemlerine müdahale etmemek, Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ) veya ilgili dağıtım şirketi ile Şirket’in sayaç ve/veya ölçüm sistemlerine erişimini engellememekle mükelleftir.
Fatura dönemi
(1) Ön ödemeli sayaç kullanılması gibi hâller dışında Sözleşme kapsamındaki fatura dönemi/tüketim dönemi (fatura dönemi) Yönetmelikle düzenlenen okuma dönemi esas alınarak EK-l’de belirtilmiştir.
(2) Enerjinin borçtan dolayı kesilmesi, sözleşmenin sona ermesi veya feshi ya da tedarikçi değişikliği gibi mevzuatta özel olarak tanımlanan haller dışında aynı ay içerisinde birden fazla faturalama yapılamaz.
(3) Yönetmelikte yer alan istisnalar dışında, aylık okuma yapılamayan fatura dönemlerine ilişkin vade farkı uygulanmaksızın okuma dönemindeki ay sayısı kadar eşit tutarda taksitlendirme yapılır. Tüketicinin talebi olması halinde peşin ödeme yapılabilir.
Tüketimin hesaplanması
(1) Yönetmelikte yer alan istisnalar dışında, TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketi tarafından okunan birbirini takip eden iki dönem arasındaki endeks farkının çarpan faktörü ile çarpımı sonucu bulunan değer veya ilgili mevzuat gereği varsa ilave değerin eklenmesi sonucu bulunan değer Tüketicinin elektrik enerjisi tüketimi olarak kabul edilir.
Faturalama ve ödeme
(1) Fatura dönemi sonunda Şirket tarafından ödeme bildirimi/fatura (fatura) düzenlenir. Faturada Yönetmelikte ve ilgili mevzuatta belirtilen unsurlara yer verilir. Fatura, son ödeme tarihinden en az 10 gün önce düzenlenir ve Tüketicinin açık şekilde tercihinin alınması kaydıyla yazılı olarak veya kısa mesaj, e-posta, e-fatura ya da e-arşiv kanalıyla elektronik ortamda iletilir. Mesken tüketici grubu dışında yer alan ve uzaktan okunan kullanım yerlerinde Tüketicinin ayrıca bir talebi olmadığı sürece fatura elektronik ortamda iletilir. Elektronik ortamda gönderilen fatura, doğrudan görüntülenebilir/indirilebilir ve görme engelli vatandaşlar için ekran okuyucu programlarla uyumlu ve erişilebilir formatta hazırlanır. Tüketicinin iletişim bilgisi bulunması hâlinde, iletilen fatura tutarı ve son ödeme tarihi hakkında kısa mesajla da bilgilendirilmesi zorunludur.
(2) Tüketici faturada yer alan bedeli; faturada belirtilen ödeme merkezi ve kanalları ile süresi içerisinde ödemekle yükümlüdür. Faturalar, kredi kartı ile ödenebilir. Fatura bedelinin kredi kartıyla ödenmesine ilişkin Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla Şirket veya Şirket’in hizmet alımı yaptığı kişiler tarafından faturaların tahsilatı işlemi sebebiyle Tüketiciden herhangi bir ad altında bedel talep ve tahsil edilemez.
(3) Fatura bedeli, faturada belirtilen son ödeme tarihine kadar ödenmediği takdirde, Tüketiciye son ödeme tarihinden itibaren, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranları aşmamak koşuluyla gecikme zammı günlük olarak uygulanır.
(4) Tüketicinin, fatura bedelini son ödeme tarihine kadar ödememesi hâlinde Şirket tarafından Tüketiciye hem yazılı olarak hem de kalıcı veri saklayıcısı ile ikinci bildirimde bulunulur. İkinci bildirimde Tüketiciye bildirimin yapıldığı tarihten itibaren en az 5 iş günü ödeme süresi tanınır. Söz konusu bildirimde Tüketicinin ödeme yükümlülüğünü belirtilen sürede yerine getirmemesi halinde elektrik enerjisinin kesileceği de bildirilir. Geçmiş dönem borçları için en az 5 iş günü ödeme süresine uymak ve elektriğin kesileceğine ilişkin bilgilendirmeyi sağlamak şartıyla ikinci bildirim fatura ile de yapılabilir. Yazılı olarak ve kalıcı veri saklayıcısı ile bildirimde bulunulmamış kullanım yerinin elektriği kesilemez. Tüketici, ikinci bildirimde belirlenen süre içerisinde de ödeme yapmazsa, Şirket, Tüketicinin elektriğinin kesilmesi amacıyla TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketine bildirimde bulunur. Şirket’in bildirimde bulunabilmesi için bildirim anında, tüketicinin ödemeleri yapmamış olması gerekir. Şirket’in TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketine elektriğin kesilmesi bildiriminde bulunmasından sonra, tüketicinin yükümlülüklerini yerine getirmesi hâlinde bu durum Şirket tarafından TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketine aynı gün içinde bildirilir.
(5) Şirket’in bildirimi üzerine TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketi tarafından kesme bildirimi düzenlenmek suretiyle elektrik kesilir.
(6) Borcun zamanında ödenmemesi nedeniyle elektrik enerjisi kesilmiş olan Tüketicinin, kesme tarihinden itibaren 30 gün içerisinde, birikmiş borçlarını gecikme zammıyla birlikte peşin ödeyerek veya Şirket tarafından belirlenen takvim dâhilinde ödemeyi taahhüt ederek Şirket’e başvurması halinde, yeni bir perakende satış sözleşmesi yapılmaksızın, Tüketicinin elektrik enerjisi, Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yeniden bağlanır.
(7) Tüketicinin birikmiş borçlarını gecikme zammıyla birlikte 30 gün içinde ödememesi veya Şirket tarafından belirlenen takvim dâhilinde ödemeyi taahhüt etmemesi hâlinde Şirket, borcun güvence bedelinden mahsup edileceğini tüketiciye yazılı olarak ya da kalıcı veri saklayıcısıyla bildirir. Mahsup tarihine kadar işlemiş olan gecikme zammı ile birlikte toplam fatura bedeli güncellenmiş güvence bedelinden mahsup edilir.
a) Güncellenmiş güvence bedeli, son ödeme tarihinden itibaren uygulanan gecikme zammını içeren toplam fatura bedeline eşit veya bu bedelden yüksek ise güncellenmiş güvence bedelinden fatura bedeli mahsup edilir. Şirket mahsup edilen güvence bedeli ile bu bedelin Tüketici tarafından ödendiği tarihten itibaren kullanım yerinin elektriğinin bağlanacağını yazılı olarak ya da kalıcı veri saklayıcısı ile Tüketiciye aynı gün içerisinde bildirir.
b) Güncellenmiş güvence bedeli, son ödeme tarihinden itibaren uygulanan gecikme zammını içeren toplam fatura bedelinden düşük ise güncellenmiş güvence bedelinden toplam fatura bedeli mahsup edilir. Şirket, Tüketiciye aynı gün içerisinde yazılı olarak ve kalıcı veri saklayıcısı ile güncellenmiş güvence bedelinin toplam fatura bedelini karşılamadığını, fark bedelin bildirim tarihinden itibaren 15 gün içerisinde ödenmesi gerektiğini, borcun ödenmemesi durumunda Sözleşmenin feshedilebileceğini ve muaccel hale gelmiş borcun yasal yollarla tahsiline gidilebileceğini bildirir. Aynı bildirimde mahsup edilen güvence bedeli ile bu bedelin Tüketici tarafından ödendiği tarihten itibaren kullanım yerinin elektriğinin bağlanacağı belirtilir.
(8) Tüketicinin Sözleşmeden kaynaklanan borcu nedeniyle, başka bir perakende satış sözleşmesine konu kullanım yerindeki elektriği kesilemez.
(9) Elektrik enerjisinin bağlanması için, Tüketici tarafından ödenecek kesme-bağlama bedeli, kesme- bağlamanın TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketi tarafından Şirket’e bildirimini takip eden bir sonraki döneme ait faturaya yansıtılır. Bu kapsamda; fiilen elektriği kesilmeyen kullanım yerindeki Tüketiciden kesme-bağlama bedeli talep edilemez.
(10) Aktif enerji, reaktif enerji, güç, güç aşımı, iletim ve dağıtım sistem kullanımı ile yasal olarak alınması gereken bedeller, ilgili mevzuat ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre tahakkuk ettirilerek Tüketiciden fatura dönemi bazında tahsil edilir.
(11) Sözleşme kapsamında elektrik enerjisi temin eden özel transformatörlü Tüketici, en az bir fatura dönemi olmak üzere, belirteceği fatura dönemlerinde enerji tüketmeyeceğini Şirket’e yazılı olarak bildirmesi hâlinde Şirket, yazılı veya kalıcı veri saklayıcısıyla olarak bildirimde bulunarak transformatörün enerjisinin ilgili dağıtım şirketince kesilmesini sağlar. Beyan edilen dönemlere ilişkin faturalandırma yapılmaz. Tüketici, bir takvim yılı içerisinde mücbir sebepler dışında bu kapsamda 2 defadan fazla talepte bulunamaz. Söz konusu talebe ilişkin kesme-bağlama bedeli işlemi takip eden bir sonraki döneme ait ödeme bildirimine yansıtılarak tahsil edilir.
(12) Tüketici, Sözleşme kapsamında düzenlenen fatura bedeline fatura bildirim tarihinden itibaren 1 yıl içinde itiraz edebilir. İtirazın yapılmış olması ödeme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz; ancak itiraza konu bedel ile Tüketicinin bir önceki fatura döneminde ödemiş olduğu fatura bedeli arasındaki farkın %30 (yüzde otuz)’dan fazla olması durumunda Tüketicinin, faturaya itirazla birlikte bir önceki fatura bedeli kadarını son ödeme tarihine kadar ödemesi hâlinde kalan miktar için borç, itiraz sonuçlanıncaya kadar müeccel olur. Yapılan incelemede:
c) İtirazın haksız bulunması halinde itiraza konu fatura bedelinin tahsil edilmeyen kısmı fatura son ödeme tarihinden itibaren hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte Tüketiciden tahsil edilir.
d) Fatura tutarının eksik hesaplandığının tespiti hâlinde; Tüketici tarafından ödenecek tutar tüketim miktarının hesabında esas alman süre içerisindeki ay sayısı kadar eşit taksitler halinde ödenir. Taksitlendirme nedeniyle vade farkı alınmaz. Yapılan tüketim miktarı hesaplamasında gecikme zammı uygulanmaz. Tüketici, talep etmesi hâlinde peşin ödeme yapabilir.
e) Fatura tutarının fazla hesaplandığının tespiti hâlinde; tüketimdeki farklar gecikme zammı ile birlikte Tüketicinin talebi halinde nakden ve defaten en geç 3 iş günü içinde, diğer hâllerde mahsuplaşmak suretiyle tüketiciye iade edilir. Mahsuplaşmayı içeren ödeme bildiriminin düzenlenme tarihine kadar gecikme zammı uygulanır.
(13) Sözleşmede düzenlenmeyen hususlar bakımından faturaya yapılacak itirazlarda ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
Tarife ve sözleşme değişiklikleri
(1) Tüketicinin, tüketici grubu ve güç değişikliği ile tek ya da çok zamanlı tarifeye geçme talepleri hakkında ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
(2) Fatura dönemi değişikliği olması hâlinde Şirket, değişikliğin yapıldığını, değişikliğin yapıldığı tüketim dönemi faturasından önce, faturada, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile Tüketiciye bildirir.
(3) Bu madde kapsamındaki Sözleşme değişiklikleri Sözleşme ekinde yer alan zeyilname biçiminde sözleşmeye eklenir.
Elektriğin kesilmesi ve bağlanması
(1) Sözleşmenin 9 uncu maddesi kapsamında ödeme yükümlülüğünün yerine getirilmemesi durumunda kullanım yerinin elektriği kesilir.
(2) Tedarikçi değişikliği gerçekleşmiş olsa bile, Sözleşme kapsamındaki borçlar nedeniyle elektrik kesilebilir.
(3) Tedarikçi değişikliği dışında sözleşmenin sona ermesi hâlinde, Tüketicinin elektriği kesilir.
(4) Usulsüz elektrik enerjisi tüketiminin tespiti hâlinde, ilgili mevzuatta belirtilen yükümlülüklerin süresi içerisinde yerine getirilmemesi hâlinde kullanım yerinin elektriği kesilir.
(5) Kaçak elektrik enerjisi tüketiminin tespiti hâlinde kullanım yerinin elektriği kesilerek ilgili mevzuat çerçevesinde işlem tesis edilir.
(6) Güvence bedeli ve fark güvence bedelinin ilgili mevzuatta öngörülen süre içerisinde ödenmemesi hâlinde kullanım yerinin elektriği kesilir.
(7) Yönetmelikte belirtilen diğer hâllerde Tüketicinin elektriği kesilir.
(8) Elektriği kesilmiş olan kullanım yerine ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmesi üzerine Şirket aynı gün içerisinde TEİAŞ veya ilgili dağıtım şirketine bildirimde bulunur.
(9) Sözleşme kapsamında ve/veya ilgili mevzuatta öngörülen usul ve esaslara uygun olarak Tüketicinin elektriğinin kesilmesi halinde Tüketici, uğradığı zarar nedeniyle Şirket’ten herhangi bir hak, alacak veya tazminat talebinde bulunamaz.
Güvence bedeli
(1) Şirket, Yönetmelikle güvence bedelinden muaf tutulan tüketiciler hariç olmak üzere, Yönetmelikte belirtilen hâllerde, Tüketicinin elektrik enerjisi fatura bedelini ödememesi ihtimaline karşılık olarak, borcuna mahsup etmek üzere güvence bedeli talep eder.
(2) Tüketiciye ait güvence bedeli bilgileri, EK-2’de yer almaktadır.
(3) Güvence bedeli ve fark güvence bedelinin hesaplanması ve verilme şekli ile sözleşmenin sona ermesi, feshi veya sayacın ön ödemeli sayaçla değiştirilmesi hâlinde güvence bedelinin güncellenmesi ve iadesine ilişkin uygulamalar ile güvence bedelinin Şirket tarafından ne şekilde değerlendirileceği ve güncelleneceği ilgili mevzuata göre yapılır.
(4) Güvence bedeli ve fark güvence bedelinin ilgili mevzuatta öngörülen süre içerisinde ödenmemesi halinde Sözleşmenin 9 uncu maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları kapsamında işlem tesis edilir ve Sözleşmenin 18 inci maddesinin sekizinci fıkrası çerçevesinde sözleşme feshedilebilir. Bu fıkra Sözleşmenin 9 uncu maddesinin yedinci fıkrasının (a) bendi kapsamında düzenlenen güncellenmiş güvence bedelinin Şirket’e ödenmemesi durumunda uygulanmaz.
Devir, temlik ve rehin
(1) Tüketici, Sözleşme kapsamındaki haklarını ve/veya yükümlülüklerini Şirket’in yazılı onayını almaksızın üçüncü kişilere devir, temlik ve rehin edemez.
Mücibr sebepler
(1) Taraflar, Sözleşme veya ilgili mevzuat kapsamındaki bir yükümlülüğünü, 2/11/2013 tarihli ve 28809 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen mücbir sebepler nedeniyle yerine getiremediği takdirde, mücbir sebep olayının ya da etkilerinin devam ettiği ve yükümlülüğün yerine getirilmesinin engellendiği süre boyunca, etkilenen yükümlülükler askıya alınır.
Ek hükümler
(1) Bir kullanım yerine ait önceki tüketicilerin önceki dönemlere ilişkin tüketimlerinden kaynaklanan borçları, yeni tüketicinin üstlenmesi talep edilemez. Söz konusu borçlar, sözleşme başvurusunda bulunan kişi ile sözleşme yapılmasına engel teşkil etmez. Ancak, iş yeri açan gerçek ve tüzel kişilerden, başvuru yapılan kullanım yerinde önceki tüketiciye ait tüketim borcu veya kaçak elektrik tüketim borcu olması hâlinde, başvuru yapılan kullanım yerine ilişkin başvuru yapan kişi adına ilgili belediyeden alınan iş yeri açma ruhsatı veya iş koluna göre ilgili kurum ve kuruluşlardan alınan ruhsat ya da ilgili belgelerin ibraz edilmesi istenebilir.
(2) Tedarikçisi ve tüketici grubu aynı kalmak kaydıyla, Sözleşme kapsamında elektrik enerjisi tedarik etmekteyken kullanım yerini değiştiren Tüketicinin bir önceki kullanım yerine ait elektrik enerjisi tüketiminden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmesi zorunludur. Bu yükümlülükler yerine getirilmeden yeni bir perakende satış sözleşmesi kurulamaz.
(3) Tüketici, Sözleşme kapsamında aldığı elektrik enerjisini bulunduğu tüketici grubu kapsamı dışında tüketemez.
(4) Tüketici, Sözleşme kapsamında aldığı elektrik enerjisini ölçme noktasından sonraki kendi elektrik tesisatından üçüncü şahıslara, Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin altıncı fıkrasında düzenlenen durum hariç, veremez/satamaz.
Gizlilik
(1) Sözleşme tarafları, Yönetmelik ve Sözleşme kapsamında sahip oldukları bilgilerden ilgili mevzuat veya ilgili diğer mevzuat kapsamında açıklamakla veya bildirmekle yükümlü olduğu bilgiler dışındakileri gizli tutmak için gerekli tedbirleri almak, söz konusu bilgileri lisansın sona ermesi ve iptali hâlinde dahi gizli tutmak ve kendi iştirakleri ve/veya hissedarları ve/veya aynı sermaye grubuna ait olan tüzel kişiler dahil, üçüncü şahıslara Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen hususlar dışında açıklamamak ve kullanmamakla yükümlüdür.
Sözleşmenin süresi
(1) Sözleşme süresizdir.
(2) Sözleşme geçici kullanım amaçlı yapılmış olup süresi dayanak bağlantı anlaşmasında belirlenen süreyle sınırlıdır5.
Sözleşmenin sona ermesi ve feshi
(1) Sözleşme sonlandırma başvurusu, Şirketin kurumsal iletişim kanalları ya da e-Devlet kapısı aracılığıyla, güvenli elektronik imzayla ya da yazılı olarak şahsen yapılabilir. Söz konusu başvuruda, sözleşmenin sona erdirilmek istendiği tarihe yer verilebilir. Bu durumda tüketicinin istediği tarihte sözleşmenin sona ermesi için Şirkete yaptığı başvuru tarihi ile sözleşmenin sona ermesini istediği tarih arasında en az 5 günlük süre olmalıdır. Bu başvurular Şirket tarafından, belirtilen tarihin en az 2 gün öncesinden elektriğin kesilmesi için dağıtım şirketine kayıt altına alınmak suretiyle bildirilir. Bunun dışındaki başvurular Şirket tarafından kayıt altına alınmak suretiyle elektriğin kesilmesi için en geç başvuruyu izleyen gün sonunda, dağıtım şirketine bildirilir. Sözleşme, elektriğin kesildiği tarihte sona erer.
(2) Birinci fıkrada belirtilen süre saklı kalmak kaydıyla sözleşmenin sona erme tarihinden sonraki elektrik tüketimleri, Tüketiciye yansıtılamaz.
(3) Şirket, lisansının iptal edilmesi ya da lisansının sona ermesi hallerinde Sözleşmeden kaynaklanan hak ve yükümlülüklerini ve uhdesindeki teminat ve güvence bedellerini Kurulca belirlenecek usul ve esaslara uygun olarak yeni görevli tedarik şirketine veya son kaynak tedarik şirketine devreder.
(4) Tüketicinin iflasına karar verilmesi veya tasfiye memuru atanması hâllerinde Sözleşme, mali sonuçları saklı kalmak kaydıyla sırasıyla iflas veya tasfiye memuru atandığı tarihte sona erer.
(5) Tüketicinin, Şirket ile ikili anlaşma kurması dahil serbest tüketici olmaktan kaynaklanan tedarikçi seçme hakkını kullanması hâlinde, ilgili mevzuata göre yeni tedarikçiye geçişin gerçekleştiği tarihte Sözleşme, mali sonuçları saklı kalmak kaydıyla, kendiliğinden sona erer. Tedarikçi değiştirme işlemi nedeniyle tüketicinin elektriği kesilemez.
(6) Sözleşmenin kurulması amacıyla beyan edilen bilgilerin doğruluğuna ilişkin olarak, üçüncü bir şahıs tarafından Şirket’e şikâyette bulunulması halinde, Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(7) Tüketicinin, Sözleşmenin 9 uncu maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendine göre yapılan bildirimi takip eden 15 gün içinde borcunu ödememesi veya geçerli ödeme taahhüdünde bulunmaması hâlinde Şirket sözleşmeyi feshedebilir. Sözleşmenin feshi ile birlikte tüm borçlar muaccel hale gelir.
(8) Taraflardan birisi Sözleşme hükümlerini ihlal ederse, diğer taraf Sözleşme hükümlerine aykırı davranışın ortadan kaldırmasını yazılı olarak ihtar eder. Söz konusu ihlal ile ihlalin ve sonuçlarının giderilmesine dair sözleşmede ya da ilgili mevzuatta ayrıca belirlenen bir usul bulunmaması hâlinde, ihlalin 15 gün içinde ihlal eden tarafça ortadan kaldırılmasını ihtar eden taraf bu süre sonunda sözleşmeyi feshedebilir. Sözleşmenin feshi ile birlikte tüm borçlar muaccel hale gelir.
(9) Sözleşme kapsamında ortaya çıkan borçlar, aksi belirtilmedikçe, vadesinde muaccel hale gelir.
(10) Sözleşme yapılan kullanım yeri için farklı bir kişi tarafından yeni bir sözleşme başvurusu yapılması hâlinde Şirket, yeni başvuru sahibinin söz konusu kullanım yerinin kullanım hakkına sahip olduğunu belgelemesi hâlinde, sözleşmeyi, mali sonuçları saklı kalmak kaydıyla, fesheder. Sözleşmesi feshedilen Tüketiciye fesih işlemi hakkında en geç işlemin yapıldığı tarihi takip eden gün yazılı olarak ve kalıcı veri saklayıcısıyla bilgi verir.
(11) Sözleşmenin feshi ya da sona ermesi hâlinde Şirket muaccel alacaklarını sona erme ya da fesih tarihinde güncellenmiş güvence bedelinden tahsil ederek varsa kalan miktarı, sözleşmenin sona erme tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde Tüketicinin talep ettiği ödeme şekline göre iade eder. Güvence bedelinden kalan miktar olmaması hâlinde alacağının tahsili amacıyla yasal yollara başvuru hakkı saklıdır.
Feshedilen sözleşmenin yenilenmesi
(1) Yükümlülüğünü yerine getirmemesi nedeniyle sözleşmesi feshedilen Tüketicinin yükümlülüğünü fesih tarihinden sonra yerine getirmesi ve/veya birikmiş borçlarını gecikme zammı ile birlikte peşin ödemesi veya Şirket tarafından belirlenen takvim dâhilinde ödemeyi taahhüt etmesi hâlinde yeni bir sözleşme yapılarak ilgili mevzuata göre işlem tesis edilir. Sözleşmenin yenilenmesinin ardından Tüketici, Şirket tarafından belirtilen takvim dâhilinde ödemeyi taahhüt ettiği bedelin herhangi bir taksitini geciktirdiği takdirde, sözleşme başka bir bildirime gerek kalmaksızın feshedilebilir.
Sözleşme giderleri
(1) Sözleşmenin imzalanmasından ve uygulanmasından doğan her türlü vergi (damga vergisi dâhil), resim, harç ve diğer yasal giderler Tüketici tarafından karşılanır.
Bildirimler
(1) Sözleşme kapsamında Tüketiciye yapılacak bildirimler Yönetmelikte aksi öngörülmedikçe Tüketicinin talep ettiği bildirim şekline göre gerçekleştirilir. Tüketicinin e-fatura yükümlüsü olması durumunda e-fatura gönderimi ile fatura gönderimi yükümlülüğü yerine getirilmiş sayılır.
(2) Sözleşme uyarınca yapılacak her türlü yazılı bildirim tüketicinin kullanım yerine yapılır. Kullanım yerine bildirim, ilgili evrakın varsa posta kutusuna yoksa bu amaçla teçbiz edilmiş mekana veya tüketicinin kolayca ulaşabileceği amaca matuf yere bırakılması suretiyle yapılır. Şirket bildirimlerin bırakılması hususunda gerekli dikkat ve özeni gösterir. Şirket’e yapılacak bildirimler Şirket tarafından Sözleşmede belirtilen adrese yapılır. Tüketici tarafından Şirket’in internet sitesinde her il için ilan edilen bildirim adresine yapılacak bildirimler geçerlidir. Sözleşme uyarınca elektrik enerjisi ve/veya kapasite alan Tüketicinin bildirimlerin ayrı bir adrese yapılmasını talep etmesi hâlinde Şirket söz konusu adrese bildirim yapmakla mükelleftir. Söz konusu bildirimin ve ikinci bildirimin masrafına ilişkin olarak ilgili mevzuat çerçevesinde işlem tesis edilir.
(3) Tüketicinin Sözleşme kapsamındaki bildirim adresinde bir değişiklik olması durumunda; Tüketici, söz konusu değişiklikleri takip eden 3 iş günü içerisinde Şirket’e yazılı olarak bildirir. Şirket’in adresinin değişmesi hâlinde ise bu durum değişikliği takip eden ilk ödeme bildiriminde belirtilir ve internet sitesinde derhal ilan edilir.
(4) Dağıtım şirketinin bildirim adresindeki değişiklik, değişikliği takip eden ilk ödeme bildiriminde Tüketiciye bildirilir.
(5) Adres değişikliğinin bu madde hükümlerine göre karşı tarafa bildirilmemesi ya da kamuoyuna ilan edilmemesi halinde ilgili tarafın en son bildirdiği ya da ilan ettiği adrese yapılan bildirim geçerlidir.
(6) Tüketici, bulunması hâlinde, kısa mesaj gönderimi için telefon numarası ve/veya e-posta adresini Şirket’e bildirir. Bu bilgileri bulunmayan Tüketicilerin bu durumlarına ilişkin “Yönetmelik ve bu sözleşme kapsamındaki bildirimlerin yapılabileceği telefon numarası ve e-posta adresi bulunmamaktadır. ” şeklindeki yazılı beyanı Sözleşme üzerine Tüketicinin el yazısıyla alınır. Ancak sözleşmenin internet ortamında kurulması halinde bu beyanın EK- 1/C-8, (b)’de düzenlenen alanın işaretlenmesi ile alınması yeterlidir. Bu tüketiciler için Şirketin, Yönetmelik ve Sözleşme kapsamında kalıcı veri saklayıcısı ve diğer haberleşme araçlarıyla yapılması gereken bildirimlere ilişkin yükümlülüğü bulunmamaktadır. Tüketicinin telefon numarası ve/veya e-posta bilgilerinde bir değişiklik olması durumunda, Tüketici söz konusu değişikliği Şirket’e bildirir. Aksi takdirde, tüketicinin en son bildirdiği telefon numarası ve/veya e-posta adresine yapılan bildirim geçerlidir.
Uyuşmazlıkların çözümü
(1) Tüketici, Sözleşmenin uygulanmasından doğacak ihtilaf ve şikayetlerini ilgili mevzuatta belirtilen süre içinde usulüne uygun olarak Şirket’in tüketici hizmetleri merkezine yazılı şekilde, internet veya telefon aracılığıyla yapar. Başvuru, 15 iş günü içerisinde ya da ilgili mevzuatta ayrıca düzenlenen süre içinde sonuçlandırılarak tesis edilen işlem Tüketicinin talebine uygun usulde tüketiciye bildirilir.
(2) Tarafların sözleşmenin uygulanmasından doğacak uyuşmazlıklar için tüketici hakem heyetlerine/arabulucuya/görevli ve yetkili mahkemelere başvuru hakkı saklıdır.
(3) Sözleşme kapsamında ...6 mahkemeleri ve icra daireleri yetkilidir.
(4) Tüketicilerin zamanında ödenmeyen borçlarına ilişkin olarak yasal yollara başvurabilmek için, Yönetmelikte yer alan istisnalar dışında, elektriğin fiilen kesilmesi ve güvence bedelinin muaccel borçlara mahsup edilmiş olması zorunludur. Bu hükme aykırı olarak yasal yollara başvurulması halinde, yapılan işlemler sonlandırılır. Oluşan masraf ve giderler tüketiciden talep ve tahsil edilemez.
Özel hususlar
(1) Taraflar, ilgili mevzuata aykırı olmamak koşuluyla Tüketiciye kolaylık sağlayacak özel hususlara EK-3’te yer verebilir.
Sözleşme bütünlüğü
(1) Sözleşme, tarihi ve kullanıcı numarası EK-1’de belirtilen bağlantı anlaşmasıyla bir bütündür.
(2) Sözleşme, ekleriyle ve dipnotlarla bir bütün olup birlikte yorumlanır ve uygulanır.
(3) İlgili mevzuata göre yeni bir sözleşme yapılmasını gerektiren hâller dışında Sözleşme eklerinde yer verilen bilgi veya belgelerde değişiklik meydana gelmesi hâlinde Sözleşme feshedilmeksizin veya sona erdirilmeksizin ekler güncellenir.
Mevzuata uygunluk
(1) Taraflar ilgili ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uymakla yükümlüdür.
(2) Taraflar ilgili ve ilgili diğer mevzuatta ve sözleşmede yapılan tüm değişikliklere uymayı kabul ve taahhüt eder.
Sözleşmenin kurulması ve yürürlüğe girmesi
(1) Sözleşme yazılı veya mesafeli olarak kurulabilir.
(2) Yazılı olarak kurulmak istenen sözleşme, EK-4’te yer alan Sözleşme Kurma Formunun el yazısıyla veya güvenli elektronik imza ile imzalanmasıyla kurulur ve yürürlüğe girer. Formun bir nüshası, sözleşmenin kurulduğu gün kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısıyla ilgili Tüketiciye verilir.
(3) Sözleşme örneği ve ekleri, tüketici talebine göre elektronik postayla ya da sözleşme süresince görüntülenmek üzere kısa mesaj aracılığıyla gönderilir. İlgili sözleşme ve ekleri TÜBİTAK Kamu Sertifikasyon Merkezi tarafından sağlanan zaman damgası ile saklanır.
(4) Tüketicinin talep etmesi halinde sözleşme, tamamının tüketiciye sunulması ve imzalanmasıyla kurulur ve yürürlüğe girer. Ancak Sözleşme son kaynak tedariki kapsamında kurulmuşsa elektrik enerjisi ve/veya kapasite temininin başladığı tarihte kurulmuş sayılır ve yürürlüğe girer.
(5) Sözleşmenin aslı Şirket uhdesinde muhafaza edilir.
(6) Son kaynak tedariki kapsamında kurulan Sözleşmenin bir sureti Şirket tarafından, sözleşmenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 15 iş günü içerisinde tüketiciye verilir.
1 Şirketin numarası yazılır. Numaralar 17/3/2004 tarihli ve 2004/3 sayılı YPK Kararının 2 numaralı ekinde yer verilen dağıtım şirketlerine göre belirlenir. Numaralar iki haneli olarak yazılır.
2 Dağıtım bölgesindeki ilin trafik plaka kodu yazılacaktır.
3 Tüketici grubu kodları kullanılacaktır. Buna göre mesken için 01, sanayi için 02, tarımsal faaliyetler için 03, aydınlatma için 04, kamu ve özel hizmetler sektörü ile diğer için 05 kullanılacaktır.
4 İlk anlaşmaya 1 sırası verilerek teselsül ettirilir.
5 Bu hüküm sadece geçici kullanım yeri için imzalanan bağlantı anlaşması kapsamında geçici bağlantı gerçekleştiren tüketicilere uygulanır.
6 Sözleşme hükümlerinin ifa edildiği il yazılır.