Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

KARAR

298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un 15, 18 ve 19’uncu maddeleri uyarınca il ve ilçe seçim kurulları Yüksek Seçim Kurulunun 12/1/2022 tarihli ve 2022/16 sayılı Kararı ile 2022 yılı Ocak ayının son haftasında (25-31 Ocak) belirlenmiştir.

2022 yılı Ocak ayının son haftasında il ve ilçe seçim kurulları belirlendikten sonra Resmî Gazete’nin 6/4/2022 tarihli ve 31801 sayılı nüshasında yayımlanan 31/3/2022 tarihli ve 7393 sayılı Milletvekili Seçimi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 12’nci maddesi ile 298 sayılı Kanun’a eklenen geçici 24’üncü maddede yer alan; “İl seçim kurulu başkan ve üyeleri ile ilçe seçim kurulu başkanları, bu maddenin yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay içinde, 15 inci ve 18 inci maddelerde bu maddeyi ihdas eden Kanunla yapılan değişikliklere göre yeniden belirlenir.” hükmü uyarınca Yüksek Seçim Kurulunun 13/4/2022 tarihli ve 2022/142 sayılı Kararıyla il seçim kurulu başkan ve üyeleri ile ilçe seçim kurulu başkanları yeniden belirlenmiştir.

Anılan Karar gereği, il ve ilçe seçim kurullarının iki yıllık görev süreleri henüz tamamlanmamış olsa da 298 sayılı Kanun’un 15, 18 ve 19’uncu maddeleri uyarınca bu kurulların 2024 yılı Ocak ayının son haftası içinde iki yıl süre ile görev yapmak üzere yeniden oluşturulması gerekirken Resmî Gazete’nin 28/12/2023 tarihli ve 32413 sayılı nüshasında yayımlanan 27/12/2023 tarihli ve 7491 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile 298 sayılı Kanun’a eklenen geçici 25’inci maddede; “Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte görev yapan 15 inci maddede yer alan il seçim kurulu ile 18 inci ve 19 uncu maddelerde yer alan ilçe seçim kurulunda bulunan siyasi partilerden alınan üyeler haricindeki kurul üyelerinin görev süresi 2025 yılı Ocak ayının son haftasında yapılacak olan yeni oluşuma kadar uzar. 2025 yılı Ocak ayının son haftasında kurullar tüm üyeleri ile yeniden oluşturulur.” hükmüne yer verilmiştir.

Bunun üzerine, Yüksek Seçim Kurulunun 3/1/2024 tarihli ve 2024/5 sayılı Kararı ile;

İlçe seçim kurullarında görev alan siyasi partili üyeler, 298 sayılı Kanun'un 18 ve 19’uncu maddelerinde yazılı hükümlere göre, Kararda belirtilen usul ve esaslar da gözetilerek, 2024 yılı Ocak ayının son haftasında (29 Ocak 2024 - 31 Ocak 2024) yeniden belirlenmesine,

Kurulumuzun 13/4/2022 tarihli ve 2022/142 sayılı Kararı uyarınca oluşturulan il seçim kurulu başkan ve üyeleri, ilçe seçim kurulu başkan ve Devlet memuru üyeleri ile bu Karar uyarınca yeniden belirlenen ilçe seçim kurulunun siyasi partili üyelerinin; 298 sayılı Kanun’un geçici 25’inci maddesi uyarınca 2025 yılı Ocak ayının son haftasında, tüm üyelerin yeniden oluşumuna kadar görevlerine devam edeceklerine,

karar verilmiştir.

Bu nedenle; 2025 yılı Ocak ayının son haftasında il ve ilçe seçim kurullarının yeniden oluşturulması, kuruluş esas ve ilkelerinin belirlenmesi için oluşturulan Komisyon çalışmalarını tamamlamış olmakla konu incelendi.

GEREĞİ GÖRÜŞÜLÜP DÜŞÜNÜLDÜ

298 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesi seçim kurullarının; Yüksek Seçim Kurulu, il ve ilçe seçim kurulları ile Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu olduğunu hüküm altına almıştır.

298 sayılı Kanun hükümleri uyarınca il ve ilçe seçim kurulları ile Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun iki yılda bir o yılın Ocak ayının son haftasında kurulması öngörülmüştür.

298 sayılı Kanun hükümleri ve Kurulumuzun 12/1/2022 tarihli ve 2022/16 sayılı, 13/4/2022 tarihli ve 2022/142 sayılı, 3/1/2024 tarihli ve 2024/5 sayılı kararları uyarınca oluşturulan tüm il ve ilçe seçim kurullarının görev süreleri 2025 yılı Ocak ayının son haftasında sona ereceğinden, bu kurulların iki yıl süre için görev yapmak üzere 27-31 Ocak 2025 tarihleri arasında yeniden oluşturulmaları gerekmektedir.

Bu nedenle il ve ilçe seçim kurulları, kuruluş esaslarının gösterildiği 298 sayılı Kanun’un 15,18 ve 19’uncu maddeleri çerçevesinde oluşturulmalıdır.

I- İl ve ilçe seçim kurullarında görev alacak hâkimlerin belirlenmesine ilişkin esaslar

a) 298 sayılı Kanun’un 15 ve 18’inci maddelerinde yapılan düzenlemeyle; il ve ilçe seçim kurullarında görev alacak hâkimlerin kınama veya daha ağır disiplin cezası almamış en az birinci sınıfa ayrılmış ve birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemiş hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca ad çekme suretiyle, ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda ise en kıdemli hâkimden başlayarak belirleneceği esası getirilmiştir.

Hâkimlerin kıdemi, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu’nun 15’inci maddesine göre belirlenir. Ancak bu kıdemin belirlenmesinde, kınama veya daha ağır disiplin cezası almış olanlar diğerlerinden kıdemsiz sayılırlar.

b) 298 sayılı Kanun’un 15 ve 18’inci maddelerine göre il ve ilçe seçim kurullarının sürekliliği ve iki yılda bir yenilenmesi esası getirilmiştir.

c) Büyükşehir statüsüne bağlı il merkezleri ile diğer il merkezlerinde adli teşkilatlanmadaki farklılıklar il ve merkez ilçe seçim kurullarının oluşumunu da etkilediğinden konunun iki bölümde incelenerek kurullarda görev alacak hâkimlerin buna göre belirlenmesi zorunludur.

İl seçim kurulu başkanlığı tarafından Hâkimler ve Savcılar Kurulundan o il ya da ilçede görev yapan kınama veya daha ağır disiplin cezası almamış en az birinci sınıfa ayrılmış ve birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemiş hâkimler ile diğer hâkimlerin listesi kıdem durumlarını da içerir şekilde istenir ve gönderilen bu liste adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarına bildirilir.

İl adı ile kurulan adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca il seçim kurulu başkan ve üyeleri ile ilçe seçim kurulu başkanlarının belirlenmesine ilişkin yapılacak ad çekme gün ve saati il seçim kurulunda bulunan siyasi parti temsilcilerine,

İlçe adı ile kurulan adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca ilçe seçim kurulu başkanlarının belirlenmesine ilişkin yapılacak ad çekme gün ve saati ilçe seçim kurullarında görev yapan partili üyelere;

ad çekme işleminde hazır bulunabilecekleri ilgili seçim kurulu başkanlığınca bildirilir.

Ad çekmeye katılacak hâkimler de ad çekme işleminde hazır bulunabilirler.

Aynı Kurulda eşler birlikte yer alamazlar. Ad çekmede eşlerin birlikte aynı kurulda çıkması halinde sonradan çıkan eş yerine yeniden ad çekilir. Sonradan çıkan eş diğer kurullar için yapılacak ad çekme işlemlerine dahil edilir. Bu husus dikkate alınarak, ilçe seçim kurulu başkanının vermiş olduğu kararlara itiraz halinde bir üst kurulda eşinin bulunması durumunda, üst kurulda yer alan eş verilecek karara katılamaz.

Naklen atama nedeniyle görev yeri değişen ancak görevinden ayrılmayan hâkimler ile başka yerden naklen ataması yapılan ancak henüz göreve başlamayan hâkimler ad çekmeye dahil edilmez.

ç) Adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonu ad çekme tutanağını derhal ilgili il ve ilçe seçim kurullarına gönderir.

d) Ad çekme yöntemi ile belirlenemeyen ya da ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması nedeni ile eksik kalan il seçim kurulu başkan ve üyelikleri ile ilçe seçim kurulu başkanları ilgili il ve ilçe seçim kurulları tarafından belirlenir.

e) Bir hâkimin, o yer hâkimi sıfatını kazanabilmesi için atanması yeterli olmayıp mahalline gelerek görevine başlamış olması gerekir. Bu nedenle, önceden ataması yapıldığı halde çeşitli nedenlerle atandığı il veya ilçedeki görevlerine başlamamış hâkimlerin, kurullar oluşturulduktan sonra gelerek görevlerine başlamış olmaları seçim kurullarında değişiklik yapılmasını gerektirmez.

f) Seçim kurullarının oluşumu sırasında o yer kadrosunda yer alan hâkimlerden bir kısmının izinli, raporlu, geçici olarak görevden uzaklaştırılmış veya başka yerde geçici yetkili olmaları kurullarda görev almalarına engel değildir. Ancak idari olarak Adalet Bakanlığında veya diğer kamu kurumlarında görevlendirilen hâkimler seçim kurullarında görev alamazlar.

İzin, rapor, geçici olarak görevden uzaklaştırma veya geçici yetki nedeniyle görevi başında bulunamayan hâkim;

- 11 seçim kurulu başkanı ise; il seçim kurulu başkanlığı görevini, il seçim kurulunun en kıdemli üyesi,

- İlçe seçim kurulu başkanı ise; ilçe seçim kurulu başkanlığı görevini, kurullarda görev almamış hâkimlerin en kıdemlisi,

geçici olarak yürütür.

Kurullarda asıl görevli hâkimlerin izin, rapor, geçici olarak görevden uzaklaştırma ya da geçici yetki sürelerinin sona erip görevlerine dönmeleri durumunda kurullarda geçici olarak görev almış olanlar yerlerini bu hâkimlere bırakırlar. Ancak kurullardaki geçici görev süresinin üç ayı geçmesi halinde il ve ilçe seçim kurulu başkanlıkları IV. bölümdeki esaslara göre belirlenir.

g) Kurulların oluşumu sırasında o yerde geçici yetkili olarak görevli olan hâkimin il ve ilçe seçim kurullarında görev almaması esastır. Ancak ilçede yetkili hâkimden başka hâkim yoksa yetkili hâkim geçici olarak ilçe seçim kurulu başkanlığını üstlenir. İl seçim kurulu, yetkili hâkim katılmadan oluşamıyorsa yetkili hâkim geçici olarak il seçim kuruluna üye olarak katılır; başkan olarak katılamaz. Bu görevler geçici durum sona erinceye kadar devam eder.

ğ) İl seçim kurulu başkanlığı, asıl ve yedek üyelikleri ile ilçe seçim kurulu başkanlığı görevini yürütecek olan hâkimlerden biri, herhangi bir sebeple bu görevi yapamaz ve o yerde bu görevi yapabilecek başka bir hâkim de bulunmazsa o yerin bağlı olduğu ağır ceza mahkemesinin yargı çevresi içerisinde bulunan ve görevinden ayrılmasında sakınca görülmeyen bir hâkime merciince bu yetki verilir.

Yukarıda belirtilen eksiklerin, ağır ceza mahkemesinin yargı çevresi içerisindeki hâkimlerden tamamlanmasına imkân bulunmayan hâllerde, bu ağır ceza merkezine en yakın ağır ceza mahkemesi yargı çevresi içerisindeki hâkimlerden biri, yukarıdaki usule göre yetki verilerek görevlendirilir.

h) Kurullarda görev alanlar, 298 sayılı Kanun’un 27’nci maddesi hükmü gereği görevlerine başlamadan önce kurul önünde and içerler. Buna ilişkin tutanak (Ek-1, Ek-2) Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığına gönderilir.

II- İl seçim kurulu başkan ve üyeleri ile ilçe seçim kurulu başkanlarının belirlenmesi

A) Büyükşehir statüsüne tabi olmayan il merkezlerinde 298 sayılı Kanun’un 15’inci maddesine göre; il seçim kurulu başkan ve üyeleri il merkezinde görev yapan hâkimler arasından, adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca ad çekme suretiyle tespit edilir. Ad çekmede ilk çıkan hâkim il seçim kurulu başkanı, sonraki iki hâkim il seçim kurulu asıl ve son çıkan iki hâkim de il seçim kurulu yedek üyesi olarak belirlenir.

Ad çekmeye katılacak hâkim sayısının beşten az olması durumunda, bu hâkimler arasında ad çekme işlemi yapıldıktan sonra eksik kalan asıl ve yedek üyeler, ilgili il seçim kurulu tarafından en kıdemli hâkimden başlayarak belirlenir.

Ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda ise başkan ve asıl üyeler ile yedek üyeler il seçim kurulu tarafından kıdem esasına göre belirlenir.

298 sayılı Kanun’un 18’inci maddesinin birinci fıkrasında; il merkezlerinde kurulacak merkez ilçe seçim kurulu başkanlarının, merkez ilçede görev yapan hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılan ad çekme suretiyle tespit edileceği, ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda ise en kıdemli hâkimin başkanlık edeceği belirtilmiştir.

İl merkezinde 298 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin üçüncü fıkrası gereğince birden fazla merkez ilçe seçim kurulu kurulması durumunda, il seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra merkez ilçede görev yapan toplam merkez ilçe seçim kurulu sayısı kadar hakim ad çekme suretiyle belirlenir.

Ad çekmeye katılacak hâkim sayısının yeterli olmaması durumunda, bu hâkimler arasından ad çekme işlemi yapıldıktan sonra, eksik kalan merkez ilçe seçim kurulu başkanlıkları ilgili il seçim kurulu tarafından en kıdemli hâkimden başlayarak belirlenir.

Ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda kıdem sırasına göre ilgili il seçim kurulu tarafından belirlenen hâkimler, merkez ilçe seçim kurulu başkanlıkları görevini yürütürler.

Örnek: Bir ilde üç merkez ilçe seçim kurulu oluşturulması gerekiyorsa il seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra merkez ilçede görev yapan hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılacak ad çekme işleminde ilk çıkan 1. merkez ilçe seçim kuruluna, ikinci çıkan 2. merkez ilçe seçim kuruluna, üçüncü çıkan 3. merkez ilçe seçim kuruluna başkanlık edecektir.

Ad çekmeye katılacak hâkim sayısının iki kişi olması durumunda ad çekmede ilk çıkan 1. merkez ilçe seçim kuruluna, ikinci çıkan 2. merkez ilçe seçim kuruluna, ad çekme işlemi yapıldıktan sonra kıdem sırasına göre il seçim kurulu tarafından belirlenen en kıdemli hâkim 3. merkez ilçe seçim kuruluna başkanlık edecektir.

Ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda kıdem sırasına göre il seçim kurulu tarafından belirlenen en kıdemli hâkim 1. merkez ilçe seçim kuruluna, ondan sonra gelen kıdemli hâkim 2. merkez ilçe seçim kuruluna, ondan sonra gelen kıdemli hâkim de 3. merkez ilçe seçim kuruluna başkanlık edecektir.

B) Büyükşehir statüsüne tabi il merkezlerinde

İl seçim kurulu başkanlığı ile il seçim kurulu asıl ve yedek üyeliği görevim yürütecek hâkimler, yukarıda (A) bendindeki esaslara göre belirlenir. Başka bir ifadeyle il seçim kurulu başkan ve üyeleri il merkezinde, o ilin adı ile anılan adli teşkilatta görevli hâkimlerden belirlenir. Büyükşehirlerde il merkezinden kastedilen, o ilin adı ile anılan adli teşkilata bağlı olan yerlerdir.

a) İl merkezindeki ilçelerin hiçbirinde bağımsız, diğer bir anlatımla o ilçenin adı ile anılan adli teşkilat yok ise bu durumda ilçeler 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde kesinleşen seçmen sayısına göre büyükten küçüğe doğru sıralamaya tabi tutularak alt alta yazılmak suretiyle bir liste düzenlenir. Her ilçenin karşısına o ilçedeki mevcut ilçe seçim kurullarının numarası yazılarak il merkezinde bulunan ilçe seçim kurullarının sayısı belirlenir.

İl seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra görev yapan diğer hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca toplam ilçe seçim kurulu sayısı kadar ad çekilerek, ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda ilgili il seçim kurulu tarafından kıdem sırasına göre o yer hâkimlerinden toplam ilçe seçim kurulu sayısı kadar isimler belirlenir. Bu listede yer alan hâkimler, listedeki sıralarına göre sıralanmış ilçelerin seçim kurulu başkanlıklarını üstlenirler.

Örnek (1): Konya il merkezinde, adli teşkilatı bulunmayan ilçelerden; Selçuklu ilçesinde (3), Meram ilçesinde (2) ve Karatay ilçesinde (1) olmak üzere toplam (6) adet ilçe seçim kurulu ve bu ilçe seçim kurullarında görev alacak sayıda kınama veya daha ağır disiplin cezası almamış en az birinci sınıfa ayrılmış ve birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemiş yeteri kadar hâkim bulunduğu varsayıldığında;

14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde bu ilçelerin kesinleşen seçmen sayıları aşağıda gösterildiği gibidir.

Bu sıralamaya göre, Konya Adliyesinde görev yapan hâkimlerden, il seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılacak ad çekiminde birinci çıkan hâkim Selçuklu 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra çıkan hâkim Selçuklu 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra çıkan hâkim Selçuklu 3. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra çıkan hâkim Karatay İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra çıkan hakim Meram 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra çıkan hâkim Meram 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı görevini üstlenecektir.

Örnek (2): Kahramanmaraş il merkezinde, adli teşkilatı bulunmayan ilçelerden; Dulkadiroğlu ilçesinde (2), Onikişubat ilçesinde (2) olmak üzere toplam (4) adet ilçe seçim kurulu ve bu ilçe seçim kurullarında görev alacak sayıda, kınama veya daha ağır disiplin cezası almamış en az birinci sınıfa ayrılmış ve birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemiş yeteri kadar hâkim bulunmadığı varsayıldığında;

14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde bu ilçelerin kesinleşen seçmen sayıları aşağıda gösterildiği gibidir.

Bu sıralamaya göre, Kahramanmaraş Adliyesinde görev yapan hâkimlerden, il seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra ilçede görev yapan iki hâkim olması durumunda ad çekmede ilk çıkan Onikişubat 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ikinci çıkan Onikişubat 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ad çekme işlemi yapıldıktan sonra Kahramanmaraş İl Seçim Kurulu tarafından kıdem sırasına göre belirlenen en kıdemli hâkim Dulkadiroğlu 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra gelen kıdemli hâkim Dulkadiroğlu 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı; ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda Kahramanmaraş İl Seçim Kurulu tarafından kıdem sırasına göre belirlenen en kıdemli hâkim Onikişubat 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra gelen kıdemli hâkim Onikişubat 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra gelen kıdemli hâkim Dulkadiroğlu 1. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı, ondan sonra gelen hâkim ise Dulkadiroğlu 2. İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı görevini üstlenecektir.

b) İl merkezindeki ilçelerin bir ya da birkaçında bağımsız adli teşkilat bulunduğu takdirde bu ilçelerdeki ilçe seçim kurulu başkanlıkları, o ilçenin hâkimleri arasından, bağımsız adli teşkilatı bulunmayan ilçelerdeki ilçe seçim kurulu başkanları ise yukarıda (a) bendi örneklerinde olduğu gibi belirlenecektir.

Örnek: Ankara ilinde bağımsız adli teşkilatı bulunmayan ilçelerin 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde kesinleşen seçmen sayısı esas alınarak büyükten küçüğe doğru yapılan sıralamasına göre Çankaya, Keçiören, Yenimahalle, Mamak, Altındağ ve Pursaklar ilçe seçim kurulu başkanları ile Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu Başkanı Ankara Adliyesinde,

Adli teşkilatı bulunmayan Sincan, Etimesgut ve Ayaş ilçelerinde adli işler Ankara Batı Adliyesi adli teşkilatı tarafından yürütüldüğünden Sincan, Etimesgut ve Ayaş ilçelerindeki seçim işleri Ankara Batı Adliyesinde görevli hâkimler arasından yukarıdaki (a) bendi örneklerinde olduğu gibi belirlenecektir.

C) Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun oluşumu

298 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesi uyarınca yurt dışında bulunan vatandaşların oy kullanmalarıyla ilgili seçim işlerini yönetmek üzere Ankara İl Seçim Kuruluna bağlı Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu oluşturulması öngörülmüştür.

II-B-a bölümünde belirtildiği gibi; Ankara Adli Teşkilatında adli iş ve işlemleri yürütülen ilçeler, ilçe seçim kurulu sayıları belirtilerek ve 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde kesinleşen seçmen sayısına göre büyükten küçüğe doğru sıralamaya tabi tutularak, alt alta yazılmak suretiyle oluşturulan listenin sonuna Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı ilave edilir.

Ankara İl Seçim Kurulu Başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra kınama veya daha ağır disiplin cezası almamış en az birinci sınıfa ayrılmış ve birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmemiş Ankara hâkimlerinden toplam ilçe seçim kurulu sayısı kadar ad çekme suretiyle ilçe seçim kurulu başkanlıkları ile Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı görevini yürütecek hâkimler belirlenir.

Örnek: Ankara il merkezinde adli teşkilatı bulunmayan ilçelerden; Çankaya ilçesinde (4), Keçiören ilçesinde (4), Yenimahalle ilçesinde (3), Mamak ilçesinde (3), Altındağ ilçesinde (2), Kursaklar ilçesinde (1) ilçe seçim kurulu ve ayrıca Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu bulunmaktadır.

14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde, bu ilçelerin kesinleşen seçmen sayıları aşağıda gösterildiği gibidir:

Bu sıralamaya göre, Ankara Adliyesinde görev yapan ve il seçim kurulu başkanı ile asıl ve yedek üyeler belirlendikten sonra ad çekme suretiyle belirlenen ilk dört hâkim Çankaya 1, 2, 3 ve 4., ondan sonra belirlenen dört hâkim Keçiören 1, 2, 3 ve 4., ondan sonra belirlenen üç hâkim Yenimahalle 1, 2 ve 3., ondan sonra belirlenen üç hâkim Mamak 1, 2 ve 3., ondan sonra belirlenen iki hâkim Altındağ 1 ve 2., ondan sonra belirlenen hâkim Pursaklar İlçe Seçim Kurulu başkanlıkları görevlerini üstlenirler. Pursaklar İlçe Seçim Kurulu Başkanından sonra ad çekme ile belirlenen hâkim ise Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu Başkanlığı görevini üstlenir.

Ç) İlçe seçim kurulu başkanının belirlenmesi

298 sayılı Kanun'un 18’inci maddesine göre, ilçede görev yapan hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılan ad çekme suretiyle belirlenen hâkim, ad çekmeye katılacak hâkim bulunmaması durumunda ise ilçe seçim kurulu tarafından belirlenen en kıdemli hâkim kurulun başkamdir.

III-Adli teşkilatı bulunmayan ilçelerde ilçe seçim kurulu başkanının belirlenmesi

Adli teşkilatı bulunmayan ilçelerdeki ilçe seçim kurulu başkanlıklarına; adli yönden bağlanılan ve adli işlemlerin yürütüldüğü il seçim kurulu başkanı, il seçim kurulu asıl ve yedek üyeleri ile ilçedeki o yer ilçe seçim kurulu başkanı belirlendikten sonra hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca ad çekme suretiyle belirlenen hâkim, ad çekmeye katılacak hâkim bulunmaması durumunda ilgili il ve ilçe seçim kurullarınca kıdem listesine göre belirlenen en kıdemli hâkim getirilir.

Ancak bu kapsamda bulunan ilçeler birden fazla olduğu takdirde, bu ilçeler 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde kesinleşen seçmen sayısına göre büyükten küçüğe doğru sıralamaya tabi tutulmak suretiyle bir liste düzenlenir. Her ilçenin karşısına numara yazılarak seçim kurullarının sayısı belirlenir. Mevcut il seçim kurulu başkanı, il seçim kurulu asıl ve yedek üyeleri ile ilçedeki o yer ilçe seçim kurulu başkanı belirlendikten sonra hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca toplam ilçe seçim kurulu sayısı kadar ad çekme suretiyle belirlenen hâkimler, ad çekmeye katılacak hâkim bulunmaması durumunda ilgili il ve ilçe seçim kurulları tarafından kıdem sırasına göre belirlenen hâkimler, seçmen sayısına göre sıralanmış ilçelerin seçim kurulu başkanlıklarını üstlenirler.

İlçe seçim kurulu oluşumunda hâkim sayısının yetersiz olması durumunda merkez ilçeye en yakın ilçenin ilçe seçim kurulu başkanlığı, merkez ilçe seçim kurulu başkanınca yürütülür. Buna rağmen boşta kalan ilçe seçim kurulu başkanlığının bulunması halinde bu görev, ilçeye en yakın ilçe seçim kurulu başkanı tarafından yürütülür.

Örnek (1): Çankırı İl Seçim Kuruluna, başkan ile iki asıl ve iki yedek hâkimin, Merkez İlçe Seçim Kuruluna başkanlık etmesi için bir hâkimin ve adli teşkilatı bulunmayan Yapraklı, Kızılırmak, Eldivan ve Korgun ilçe seçim kurullarına başkanlık etmesi için dört hâkimin görev alması gerekmektedir. Ancak Çankırı il merkezinde hâkim sayısının dokuz olduğu varsayıldığında, kurulların tamamının oluşması için on hâkime ihtiyaç duyulacağından, Çankırı ’da görevli hâkim sayısının ihtiyaca cevap vermeyeceği açıktır.

Bu durumda; adli teşkilatı bulunmayan Yapraklı, Kızılırmak, Eldivan ve Korgun ilçe seçim kurulu başkanlıklarından merkez ilçeye en yakın mesafede olanı, Çankırı Merkez İlçe Seçim Kurulu başkanınca üstlenilir. Diğer üç ilçe seçim kurulu başkanlığı ise; bu ilçelerin 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçiminde kesinleşen seçmen sayısına göre büyükten küçüğe doğru sıralanarak, kurullarda görev almayan hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca toplam ilçe seçim kurulu sayısı kadar ad çekme suretiyle belirlenen hâkimler, ad çekmeye katılacak hâkimin bulunmaması durumunda Çankırı İl Seçim Kurulunca kıdem durumu esas alınarak belirlenir.

Örnek (2): Adli teşkilatı bulunmayan ilçenin, adli yönden bağlandığı ilçede sadece bir hâkimin bulunduğu hallerde, adli teşkilatı bulunmayan ilçenin seçim kurulu başkanlığı görevinin de, bağlanılan ilçenin ilçe seçim kurulu başkanı tarafından yürütülmesi gerekir.

IV- Kurullar oluşturulduktan sonra boşalma halinde uygulanacak usul ve esaslar

İl ve ilçe seçim kurulları oluşturulduktan sonra terfi veya yer değiştirme kararnameleri sonucunda o yer hâkimleri arasında meydana gelebilecek değişiklikler seçim kurullarının oluşumunda değişiklik yapılmasını gerektirmez.

Naklen atama, istifa veya emeklilik gibi nedenlerle;

a) İl seçim kurulu başkanlığının boşalması halinde 298 sayılı Kanun’un 15’inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, asıl ve yedek üyelerden en kıdemli hâkim il seçim kurulu başkanlığı görevini üstlenir. İl seçim kurulu üyeliklerinde boşalma olması halinde kurullarda görev almayan il merkezinde görev yapan hâkimler arasından, adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılan ad çekme suretiyle belirlenen, ad çekmeye katılacak hâkim bulunmaması durumunda ise il seçim kurulu tarafından kıdem listesine göre belirlenen en kıdemli hâkim boşalan görevi üstlenir.

b) İlçe seçim kurulu başkanlığının boşalması halinde 298 sayılı Kanun’un 18’inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, kurullarda görev almayan ilçede görev yapan hâkimler arasından adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonunca yapılan ad çekme suretiyle belirlenen hâkim, ad çekmeye katılacak hâkim bulunmaması durumunda ise ilgili il ve ilçe seçim kurulları tarafından kıdem listesine göre belirlenen en kıdemli hâkim boşalan görevi üstlenir.

V- İlçe seçim kurulu üyeliklerinin belirlenmesi

298 sayılı Kanun'un 19'uncu maddesinde, ilçe seçim kurulunun dört asıl ve dört yedek üyesinin siyasi partilerden alınacağı, ilçe seçim kurulu başkanının bu kurulun yeniden kurulması için 18'inci maddede öngörülen sürenin başında (27 Ocak 2025), ilçede teşkilatı bulunan ve son milletvekili genel seçiminde o ilçede en çok oy almış olan dört siyasi partiye birer asıl ve birer yedek üye adını iki gün içinde bildirmelerini tebliğ edeceği hükmü yer almıştır.

a) Son milletvekili genel seçimine (14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi) katılan siyasi partiler; 1- Adalet Birlik Partisi, 2- Adalet Partisi, 3- Adalet ve Kalkınma Partisi, 4- Anavatan Partisi, 5- Büyük Birlik Partisi, 6- Cumhuriyet Halk Partisi, 7- Genç Parti, 8- Güç Birliği Partisi, 9- Hak ve Özgürlükler Partisi, 10- Halkın Kurtuluş Partisi, 11- Halkların Eşitlik ve Demokrasi Partisi, 12- İyi Parti, 13- Memleket Partisi, 14- Millet Partisi, 15- Milliyetçi Hareket Partisi, 16- Milli Yol Partisi, 17- Sol Parti, 18- Türkiye İşçi Partisi, 19- Türkiye Komünist Hareketi, 20- Türkiye Komünist Partisi, 21- Vatan Partisi, 22- Yeniden Refah Partisi, 23- Yenilik Partisi, 24- Zafer Partisi’dir.

İlçede teşkilatı bulunması koşuluyla bu siyasi partilerden o ilçede en çok oyu almış dört siyasi partiye, iki gün içinde birer asıl ve birer yedek üye adının bildirilmesi için ilçe seçim kurulu başkanı tarafından tebligat yapılır ve ilçe seçim kurulunun siyasi partili asıl ve yedek üyeleri belirlenir.

Süresinde isim bildiren siyasi parti sayısı dörtten az olduğu takdirde, eksik kalan üyelikler aynı şartları taşıyan diğer siyasi partilerden, o ilçede aldıkları oyların büyüklük sırasına göre aynı usulle tamamlanır.

Oyların eşitliği halinde ad çekilir.

b) Yukarıdaki hükümlerin uygulanmasına rağmen, dört asıl ve dört yedek üyenin tümü belirlenemediği takdirde; 298 sayılı Kanun’un 14’üncü maddesinin birinci fıkrasının dördüncü bendi gereğince Yüksek Seçim Kurulunun 7/1/2025 tarihli ve 2025/1 sayılı Kararı ile belirlenen siyasi partilerden;

[1) Adalet Birlik Partisi, 2) Adalet Partisi, 3) Adalet ve Kalkınma Partisi, 4) Anadolu Birliği Partisi, 5) Anavatan Partisi, 6) Bağımsız Türkiye Partisi, 7) Büyük Birlik Partisi, 8) Cumhuriyet Halk Partisi, 9) Demokrasi ve Atılım Partisi, 10) Demokratik Sol Parti, 11) Demokrat Parti, 12) Doğru Yol Partisi, 13) Emek Partisi, 14) Gelecek Partisi, 15) Genç Parti, 16) Güç Birliği Partisi, 17) Hak ve Özgürlükler Partisi, 18) Halkın Kurtuluş Partisi, 19) Halkların Eşitlik ve Demokrasi Partisi, 20) Hür Dava Partisi, 21) İyi Parti, 22) Memleket Partisi, 23) Millet Partisi, 24) Milliyetçi Hareket Partisi, 25) Milli Yol Partisi, 26) Ocak Partisi, 27) Saadet Partisi, 28) Sol Parti, 29) Teknoloji Kalkınma Partisi, 30) Türkiye İşçi Partisi, 31) Türkiye İttifakı Partisi, 32) Türkiye Komünist Hareketi, 33) Türkiye Komünist Partisi, 34) Vatan Partisi, 35) Yeniden Refah Partisi, 36) Yenilik Partisi, 37) Yeni Türkiye Partisi, 38) Zafer Partisi], o ilçede teşkilatı bulunanlar tespit edildikten sonra ilgili partilere ad çekmenin yapılacağı gün ve saat tebliğ edilir ve bunlar arasından ad çekilir.

Ad çekme sonucuna göre belirlenen siyasi partilerin eksik üyelik sayısı kadar bildireceği kimseler ilçe seçim kurulu üyesi olur. (Eksikliklerin bu şekilde tamamlanamaması halinde ad çekmede çıkmayan partilerden üye bildirmeleri istenir.) (a) bendinde belirtilen yazılı usullerle kendilerinden ad istenmiş ve üye adı bildirmiş olan siyasi partiler bu ad çekmeye dâhil edilmez.

c) Yukarıdaki usul ve esaslara göre eksik kalan siyasi partili asıl ve yedek üyelikler halen tamamlanamamış ise 298 sayılı Kanun’un 19’uncu maddesinde belirtildiği üzere ilçe merkezinde görev yapan ve toplam memuriyet süresi on yıldan fazla olan, yasama meclisi veya mahalli idareler seçimlerinden birine siyasi parti adayı veya aday adayı olarak katılmamış ve evvelce hiçbir siyasi partiye kaydolmamış Devlet memurlarını gösteren o ilçedeki görev süreleri esas alınarak düzenlenecek listenin ilk sekiz sırasında yer alanlar arasından ad çekmeyle belirlenerek tamamlanır.

Söz konusu maddede öngörülen on yıllık görev süresinin başlangıcı, memuriyete ilk giriş tarihidir. O ilçedeki hizmet süresi sadece ad çekmeye esas olacak listenin düzenlenmesinde dikkate alınır.

Mahalli idareler seçimlerinde alınan oylar ilçe seçim kurulu üyeliklerinin belirlenmesinde dikkate alınmaz.

Son milletvekili genel seçimine (14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi) katılan siyasi partiler ile Yüksek Seçim Kurulunun 7/1/2025 tarihli ve 2025/1 sayılı Kararı ile belirlenen siyasi partiler, tüzükleri aracılığıyla parti adları değişse dahi ilçe seçim kurullarına üye bildirebilirler.

Örnek: Bir ilçede, Yüksek Seçim Kurulunca tespit edilen ve ilçede teşkilatı bulunan A, B, C, D, E adlarında beş siyasi partiden sadece A ve B siyasi partileri son milletvekili genel seçimine (14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi) katılmış ve bu iki siyasi parti yapılan tebligat üzerine ilçe seçim kuruluna katılacak birer asıl ve birer yedek üyenin adını bildirmişlerdir.

Bu durumda, öncelikle kurulun eksik kalan diğer iki üyeliğinin hangi siyasi partilere ait olacağının belirlenmesi gerekir. Bunun için de C, D, E adlı siyasi partilere tebligat yapılarak, belirlenen gün ve saatte bu üç siyasi parti arasında ad çekme işlemi yapılır. Ad çekmede C ve E adlı siyasi partilerin adlarının çıktığını varsayalım. Bu durumda, bu iki siyasi partiye tebligat yapılıp ilçe seçim kurulu asıl ve yedek üyeliği için birer isim bildirmeleri istenerek kurulun eksik kalan iki üyeliği tamamlanır.

Yukarıda belirtilen esas ve usullerin uygulanmasına rağmen eksik üyelikler tamamlanamaz ise (ad çekmede çıkmayan D partisine yapılan tebligata rağmen bu parti tarafından da üye bildirilmemesi halinde) ilçe seçim kurulunun siyasi parti üyelerinden eksik kalan asıl ve yedek üyeler, ilçe merkezinde görev yapan ve 298 sayılı Kanun ’un 19 ’uncu maddesinde nitelikleri yazılı Devlet memurları arasından ve aynı maddede gösterilen usulle belirlenmesi gerekir.

ç) İlçe seçim kurulunun iki asıl ve iki yedek üyesinin ve siyasi partilerden eksik kalan asıl ve yedek üyelerinin, ilçe merkezinde görev yapan ve 298 sayılı Kanun’un 19’uncu maddesinde nitelikleri yazılı Devlet memurları arasından ve aynı maddede gösterilen usulle belirlenmesi gerekir. Söz konusu maddede öngörülen on yıllık görev süresinin başlangıcı, memuriyete ilk giriş tarihidir. O ilçedeki hizmet süresi sadece ad çekmeye esas olacak listenin düzenlenmesinde dikkate alınır.

Birden fazla ilçe seçim kurulu bulunan yerlerde; ilçe merkezinde görev yapan ve 298 sayılı Kanun’un 19’uncu maddesinde nitelikleri yazılı Devlet memurları belirlenirken, söz konusu listenin ilk sekiz sırasında yer alanlar birinci ilçe seçim kurulu, dokuz ila on altıncı sırasında yer alanlar ikinci ilçe seçim kurulu, on yedi ila yirmi dördüncü sırasında yer alanlar üçüncü ilçe seçim kurulu, yirmi beş ila otuz ikinci sırasında yer alanlar ise dördüncü ilçe seçim kurulu için ad çekmeye esas olacak liste olarak belirlenecektir.

İlçe seçim kurulu oluşumu sırasında, zorunlu durumlar saklı kalmak kaydıyla aynı bakanlığa mensup memurlardan birden fazla asıl ve yedek üye olamaz.

Ad çekme siyasi partiler tarafından bildirilen asıl üyeler huzurunda başkan tarafından yapılır.

d) Adli teşkilatı bulunmayan ilçelerin seçim iş ve işlemleri, yargı alanı itibarıyla bağlandıkları ilçe seçim müdürlükleri tarafından yürütüldüğünden, söz konusu ilçelerde, ilçe seçim kurullarına alınacak siyasi partili üyeler ile (ç) bendinde yer alan eksiklik durumunda memur üyeler, adli teşkilatı bulunmayan ilçeden istenir ve yukarıda belirlenen esaslara göre oluşum tamamlanır.

Örnek: Malatya ili Kuluncak ilçesinde adli teşkilatın bulunmaması nedeniyle Kuluncak ilçesinin adli iş ve işlemleri Hekimhan ilçesi adli teşkilatı tarafından yürütüldüğünden Kuluncak İlçe Seçim Kurulunun siyasi partili üyeleri Kuluncak ilçesindeki siyasi partiler arasından yukarıda belirtilen esaslara göre belirlenir.

e) Yeni kurulan ilçelerde oluşturulacak ilçe seçim kurulları, bu yerlerin ilçe olmadan önceki yerleşim birimleri dikkate alınarak 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimindeki oyların partiler bazında birleştirilmesi suretiyle teşkilatı bulunan siyasi partiler arasından, ilçe seçim kuruluna üye adı bildirecek siyasi partiler belirlenir.

VI- Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu üyelerinin belirlenmesi

Son milletvekili genel seçimine (14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi) katılan siyasi partiler;

1- Adalet Birlik Partisi, 2- Adalet Partisi, 3- Adalet ve Kalkınma Partisi, 4- Anavatan Partisi, 5- Büyük Birlik Partisi, 6- Cumhuriyet Halk Partisi, 7- Genç Parti, 8- Güç Birliği Partisi, 9- Hak ve Özgürlükler Partisi, 10- Halkın Kurtuluş Partisi, 11- Halkların Eşitlik ve Demokrasi Partisi, 12- İyi Parti, 13- Memleket Partisi, 14- Millet Partisi, 15- Milliyetçi Hareket Partisi, 16- Milli Yol Partisi, 17- Sol Parti, 18- Türkiye İşçi Partisi, 19- Türkiye Komünist Hareketi, 20- Türkiye Komünist Partisi, 21- Vatan Partisi, 22- Yeniden Refah Partisi, 23- Yenilik Partisi, 24- Zafer Partisi’dir.

Bu siyasi partilerden yurt genelinde en çok oyu almış olan dört siyasi parti genel başkanlığına, iki gün içinde birer asıl ve birer yedek üye adının bildirilmesi için Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu Başkanı tarafından 298 sayılı Kanun’un 18’inci maddesinde öngörülen sürenin başında (27 Ocak 2025) tebligat yapılır ve Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu siyasi partili asıl ve yedek üyeleri belirlenir.

Süresinde isim bildiren siyasi parti sayısı dörtten az olduğu takdirde, eksik kalan üyelikler aynı şartları taşıyan diğer siyasi partilerin aldıkları oyların büyüklük sırasına göre aynı usulde tamamlanır.

Yukarıdaki hükümlerin uygulanmasına rağmen, dört asıl ve dört yedek üyenin tümü belirlenemediği takdirde; 298 sayılı Kanun’un 14’üncü maddesinin birinci fıkrasının dördüncü bendi gereğince Yüksek Seçim Kurulunun 7/1/2025 tarihli ve 2025/1 sayılı Kararı ile belirlenen siyasi partilerden;

[1) Adalet Birlik Partisi, 2) Adalet Partisi, 3) Adalet ve Kalkınma Partisi, 4) Anadolu Birliği Partisi, 5) Anavatan Partisi, 6) Bağımsız Türkiye Partisi, 7) Büyük Birlik Partisi, 8) Cumhuriyet Halk Partisi, 9) Demokrasi ve Atılım Partisi, 10) Demokratik Sol Parti, 11) Demokrat Parti, 12) Doğru Yol Partisi, 13) Emek Partisi, 14) Gelecek Partisi, 15) Genç Parti, 16) Güç Birliği Partisi, 17) Hak ve Özgürlükler Partisi, 18) Halkın Kurtuluş Partisi, 19) Halkların Eşitlik ve Demokrasi Partisi, 20) Hür Dava Partisi, 21) İyi Parti, 22) Memleket Partisi, 23) Millet Partisi, 24) Milliyetçi Hareket Partisi, 25) Milli Yol Partisi, 26) Ocak Partisi, 27) Saadet Partisi, 28) Sol Parti, 29) Teknoloji Kalkınma Partisi, 30) Türkiye İşçi Partisi, 31) Türkiye İttifakı Partisi, 32) Türkiye Komünist Hareketi, 33) Türkiye Komünist Partisi, 34) Vatan Partisi, 35) Yeniden Refah Partisi, 36) Yenilik Partisi, 37) Yeni Türkiye Partisi, 38) Zafer Partisi],

Ankara ilinde teşkilatı bulunanlar belirlendikten sonra ilgili siyasi parti genel başkanlıklarına ad çekmenin yapılacağı gün ve saat tebliğ edilir ve bunlar arasında ad çekilir.

Ad çekme sonucuna göre belirlenen siyasi partilerin eksik üyelik sayısı kadar bildireceği kişiler, Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulu üyesi olur. Yukarıda yazılı usullerle kendilerinden ad istenmiş ve üye adı bildirmiş olan siyasi partiler bu ad çekmeye dâhil edilmez.

Mahalli idareler seçimlerinde alman oylar yurt dışı ilçe seçim kurulu üyeliklerinin belirlenmesinde dikkate alınmaz.

Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun iki asıl ve iki yedek üyesi ve siyasi partilerden eksik kalan asıl ve yedek üyeleri, 298 sayılı Kanun'un 19’uncu maddesinde nitelikleri yazılı Devlet memurları arasından ve aynı maddede gösterilen usulle belirlenir.

Yukarıda belirtilen esas ve usullerin uygulanmasına rağmen Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun siyasi partilerden eksik kalan asıl ve yedek üyelerinin, 298 sayılı Kanun'un 19’uncu maddesinde nitelikleri yazılı Devlet memurları arasından ve aynı maddede gösterilen usulle belirlenmesi gerekmektedir.

Söz konusu maddede öngörülen on yıllık görev süresinin başlangıcı, memuriyete ilk giriş tarihidir. Bunlar arasında Ankara’daki hizmet süresi, ad çekmeye esas olacak listenin düzenlenmesinde dikkate alınır. Bu kapsamda ad çekmeye esas olan liste Ankara Valiliğinden istenir. Ad çekme işlemi, bu listenin ilk sekiz sırasında yer alan Devlet memurları arasından ve siyasi partiler tarafından bildirilen asıl üyeler huzurunda başkan tarafından yapılır.

VII- Siyasi parti temsilcileri

Son milletvekili genel ve ara seçimlerinde kendi listesinden Türkiye Büyük Millet Meclisine seçilmiş en az bir üyeye sahip olan veya 298 sayılı Kanun’un 14’üncü maddesinin birinci fıkrasının dördüncü bendi gereğince Yüksek Seçim Kurulunca tespit ve ilân edilen siyasi partilerden (tüzükleri aracılığıyla parti adları değişse dahi) o il ve ilçede teşkilatı bulunanlar, il ve ilçe seçim kurullarında birer temsilci bulundururlar.

VIII- İlçe seçim kurullarının görev süresi ve kapsamı

İki yıl süre için oluşturulan il ve ilçe seçim kurulları; bu süre içinde yapılacak tüm seçimleri, halkoylamalarını, seçmen kütüklerinin yazımı, denetlenmesi ve güncelleştirme işlemlerini yönetirler.

Ancak 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu ve ilgili diğer seçim kanunları gereğince yapılacak önseçimleri yönetecek önseçim ilçe seçim kurulları, bu Kararda yer alan ilçe seçim kurulları dışında olup 2820 sayılı Kanun’un 41’inci maddesi uyarınca gerektiğinde ayrıca kurulur.

Yurt dışında bulunan seçmenler için seçim zamanı gümrük kapılarında kurulan geçici gümrük kapısı seçim kurulları bu karar kapsamında değildir.

SONUÇ

Açıklanan gerekçelerle;

1- İl ve ilçe seçim kurullarıyla Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun; 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun'un 15, 18 ve 19'uncu maddelerinde yazılı usullere göre yukarıda açıklanan esaslar da gözetilerek, 2025 yılı Ocak ayının son haftasında (27-31 Ocak) ve iki yıl süre için yeniden oluşturulmalarına,

2- Ad çekme işlemlerinin ilgili Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonlarınca, kıdem esasına göre belirleme işlemlerinin ise ilgili seçim kurulları tarafından yapılması gerektiğine,

3- İl ve ilçe seçim kurullarıyla Yurt Dışı İlçe Seçim Kurulunun kuruluşlarından itibaren iki yıllık görev süreleri içinde yasalarda belirlenen görevlerle birlikte yapılacak tüm seçimleri, halkoylamalarmı, seçmen kütükleri yazımını, denetimini ve güncelleştirilmesi işlemlerini yöneteceklerine,

4- Kurulların oluşumu ile ilgili yapılan her değişikliğin kurul önünde tutanağa bağlanıp and içme tutanağı ile birlikte derhal Başkanlığımıza gönderilmesine,

5- Karar örneğinin;

a) Resmî Gazete'de yayımlanmasına,

b) Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonlarına gönderilmek üzere Hakimler ve Savcılar Kurulu Başkanlığına,

c) Seçime katılma yeterliliğine sahip siyasi partilerin genel başkanlıklarına,

ç) Seçim Hizmetleri Genel Müdürlüğü ile il ve ilçe seçim kurulu başkanlıklarına, gönderilmesine,

d) Seçmen Kütüğü Genel Müdürlüğünce Kurulumuzun www.ysk.gov.tr internet adresinde ve Kurumsal Portalında yayımlanmasına,

7/1/2025 tarihinde oy birliği ile karar verildi.


Ek