TR
EN
TR
Giriş
Yeni Üye
Giriş
Yeni Üye
Literatür
Kitaplar
Son arama sonucu
Güvenlik Devleti
İçindekiler
Metin
Referans kopyala
Git
:
Git
Sayfaya Git
Favorilere ekle veya çıkar
Görüntüleme Ayarları:
A⇡
Yazı karakterini büyüt
ᴀ⇣
Yazı karakterini küçült
Sayfa numarasını gizle
Bağlantılar
İçindekiler
TEŞEKKÜR
s. V
KISALTMALAR
s. XV
GİRİŞ
s. 1
BİRİNCİ BÖLÜM - KADİM ÇAĞDAN MODERN ÇAĞ ÖNCESİNE GÜVENLİK KAVRAMININ DOĞUMU VE DEĞİŞİMİ
s. 7
I. Genel olarak
s. 7
II. Kadim Güvenlik Anlayışı: Doğaya ve Diğer Toplumlara Karşı Güvenlik
s. 10
III. Antik Yunan/Site Devletinde Güvenlik Anlayışı: Endişenin ve Korkunun Yokluğu
s. 13
A. Antik Yunan’da Güvenlik Kavramının Gelişimi
s. 13
B. Antik Yunan Güvenlik Yaklaşımı: Endişenin ve korkunun yokluğu
s. 15
1. Genel olarak
s. 15
2. Platon: Polis’in varoluş amaçlarından biri olarak güvenlik
s. 16
3. Aristoteles: Yasa ile sağlanan güvenlik
s. 20
4. Epikür: Güvenlik amacıyla ortaya çıkan yapay bir ürün olarak devlet
s. 24
IV. Roma Dönemi/İmparatorluk Güvenlik Anlayışı: Pax Romana
s. 27
A. Roma’da Güvenlik Kavramının Gelişimi
s. 27
B. Roma Dönemi Güvenlik Yaklaşımı
s. 30
V. Ortaçağ Güvenlik Anlayışı: İnancın Güvencesi
s. 33
A. Güvenlik Kavramının Teokratik Dönüşümü
s. 33
1. Genel olarak
s. 33
2. Aziz Agustine ve Boethius: İnancın Güvencesi
s. 34
3. Papa Büyük Gregorius, Canterbury Başpiskoposu Anselm ve Aquinolu Thomas: “Securitas”tan “certitudo”ya ilahi güvencenin kesinliği ve metanet
s. 36
B. Feodal Düzende Güvenlik
s. 38
1. Genel olarak
s. 38
2. Feodalitenin Siyasi Yapısı
s. 39
3. Feodal Güvenlik Yaklaşımı
s. 42
VI. Modern Devlet Öncesi Güvenlik Kavramının Dönüşümü: Devlet Tarafından Sağlanan Sükûnet ve Barış Durumu
s. 44
A. Dante Alighieri ve Padovalı Marsilius: Evrensel barış ve dünyevi güvenlik
s. 44
B. İbn-i Haldun: Yerleşik hayata geçişin ve güvenliğin devlet eliyle sağlanması
s. 46
İKİNCİ BÖLÜM - MODERN ÇAĞDA GÜVENLİK YAKLAŞIMI
s. 51
I. Genel olarak
s. 51
II. Modern Devlet Oluşurken: Güvenlik Devletinin Erken Temelleri
s. 53
A. Genel olarak
s. 53
B. Güvenlik Devletinin Erken Temelleri
s. 55
1. Niccolò Machiavelli: Prensin güvenliğinden yasanın güvencesine
s. 55
a. Genel olarak
s. 55
b. Devletin güvenliği olarak prensin güvenliği
s. 57
c. Güvenlik bağlamında ordunun ve yasanın önemi
s. 59
2. Jean Bodin: En üstün yasa olarak toplumun güvenliği
s. 62
a. Genel olarak
s. 62
b. Egemenin, yasanın ve devletin varoluş sebebi olarak güvenlik
s. 64
c. Güvenliğin egemenlik kavramı üzerinden somutlaştırılması
s. 67
C. Thomas Hobbes: Kaos ve korku odaklı güvenlik devleti anlayışı
s. 70
1. Doğa hali-sivil toplum karşıtlığı üzerinden insandan topluma varan bir devlet kuramı
s. 70
2. Modern güvenlik kavramının ortaya çıkışı
s. 72
3. Bir savaş durumu olarak doğa hali tasavvuru: Kaos ve korkunun temellendirilmesi
s. 75
a. İnsandan doğasından doğa haline korku ve kaos
s. 75
b. Kötücül bir varlık olarak insan
s. 77
c. Bir savaş durumu olarak doğa hali
s. 80
4. Güvenlik ihtiyacı nedeniyle devletin doğuşu
s. 83
a. Doğa halini terk etmenin gerekliliği
s. 83
b. Güvenlik ihtiyacı nedeniyle doğan bir canavar olarak Leviathan
s. 85
5. Barış ve güvenliğin yokluğunda devletin durumu
s. 88
III. Güvenlik devleti anlayışından özgürlüğü güvenlikte arayan devlet anlayışına geçiş
s. 90
A. Legalist-İdealist Yaklaşım: Egemenin yasayla sınırlandırılması
s. 90
1. Genel olarak
s. 90
2. Alberico Gentili: Uyrukların güvenliği ile sınırlı egemenlik anlayışı
s. 92
a. Temel egemenlik görevi olarak güvenlik
s. 92
b. Egemen ve egemenliğin sınırı olarak güvenlik
s. 96
3. Hugo Grotius: Egemen egemenlik ayrımı üzerinden geliştirilen güvenlik anlayışı
s. 98
a. Genel olarak
s. 98
b. Devletin ve hukukun kaynağı olarak güvenlik
s. 99
c. Bir barış ve güvenlik yöntemi olarak savaş
s. 103
d. Güvenlik yokluğunda ortaya çıkan bir hak: Direnme
s. 106
4. Samuel, baron von Pufendorf: Güvenlik için bir zorunluluk olarak yasa ve devlet
s. 110
a. Toplum sözleşmesi vasıtasıyla güvenlik, hukuk ve etik arasında kurulan ilişki
s. 110
b. Zayıf bir varlık olarak insan
s. 112
c. İğreti bir barış hali olarak doğa durumu
s. 114
d. Güvenlik için yasanın ve devletin gerekliliği
s. 116
e. Özgürlüğün ve egemenliğin sınırı olarak güvenlik
s. 119
B. Liberal Yaklaşım: Egemenin özgürlüklerle sınırlandırılması
s. 121
1. Genel olarak
s. 121
2. Baruch Spinoza: İktidarın varoluş amacı olarak özgürlük ve güvenlik
s. 122
a. Doğa yasası, insan doğası ve doğa hali: İnsanın devlete varış süreci
s. 123
b. Güvenlik, refah ve devletin doğuşu
s. 124
c. Devletin erdemi olarak güvenlik
s. 126
d. Güvenlik amacıyla devredilen erkin sınırı: Doğal haklar
s. 128
e. Birbirinin sınırı olarak özgürlük-güvenlik
s. 130
3. John Locke: Barış ortamı olarak doğa hali tasavvuru ve sınırlı devlet anlayışı
s. 132
a. Genel olarak
s. 132
b. Doğa hali üzerinden özgürlüğü temellendirmek
s. 133
(1) Genel olarak
s. 133
(2) İnsanın doğası gereği sahip olduğu haklar
s. 135
(a) Özgürlük
s. 135
(b) Eşitlik
s. 137
(c) Mülkiyet
s. 138
(3) İktidarın yokluğu ve doğa halindeki barışın güvensizliği
s. 141
c. Güvenlik ve özgürlüğün garantisi olarak devletin doğuşu
s. 143
(1) Tabula rasadan paternal iktidara, paternal iktidardan siyasal iktidara
s. 144
(2) Doğa halindeki hak ve özgürlüklerin koruyucusu devletin doğuşu
s. 145
(a) Mülkiyetin güvenliği için oluşturulan bir aygıt olarak devlet
s. 145
(b) Doğa halindeki iki iktidarın devri ve devletin oluşumu: Kendini koruma ve cezalandırma
s. 147
(3) Güvenliğin özgürlükler, özgürlüklerinse güvenlik amacıyla sınırlandırılması
s. 149
(a) Siyasi iktidarın sınırı olarak özgürlükler
s. 149
(b) Özgürlüklerin sınırı olarak güvenlik
s. 152
(4) Varoluş amacına aykırı davranan devletin durumu: Bir hak olarak direnme
s. 152
IV. Özgürlük Güvenlik Dengesinin Hukukileşmesi
s. 155
A. Siyasal toplumun amacı olarak özgürlük
s. 155
B. Hak ve özgürlüklerin sınırı olarak güvenlik
s. 157
1. Genel olarak hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması
s. 157
2. Hak ve özgürlüklerin sınırı olarak güvenlik
s. 158
a. Anayasalarda ve Uluslararası belgelerde özgürlüğü sınırlandıran güvenlikçi kavramlar
s. 158
(1) Olağan dönemler
s. 159
(2) Olağanüstü dönemler
s. 162
b. Sınırın sınırı
s. 165
(1) Olağan dönemler
s. 167
(2) Olağanüstü dönemler
s. 169
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM - MODERNDEN POST-MODERNE, POST-MODERNDEN GÜVENLİK DEVLETİNE
s. 171
I. Genel olarak
s. 171
II. Modern Güvenlik Yaklaşımından Post-Modern Güvenlik Yaklaşımına Geçiş
s. 173
A. Teorik Tartışmalar
s. 174
1. İkinci Dünya Savaşı Sonrası Değişen Güvenlik Paradigması
s. 175
a. Soğuk Savaş Dönemi Güvenlik Yaklaşımları
s. 175
b. Detant (Yumuşama) Dönemi Güvenlik Yaklaşımları
s. 181
c. Soğuk Savaş Dönemi Sonrası Güvenlik Yaklaşımları
s. 185
2. Eleştirel Yaklaşımlar: Güvenlik Ekolleri
s. 190
a. Genel olarak
s. 190
b. Aberystwyth Okulu: Özgürleşme ve ötekileştirme
s. 193
c. Kopenhag Okulu: Güvenlikleştirme ve güvenlik dışılaştırma
s. 195
d. Güvenlik okullarının güvenliğin dönüşüm ve hukukileşme sürecine etkisi
s. 196
B. Değişen Güvenlik Anlayışı Karşısında Ulus Devletin Yetersiz Kalması: Sınırları Aşan Güvenlik
s. 199
1. Genel olarak
s. 199
2. Çok Boyutlu Güvenlik
s. 203
3. Uluslararası ve Bölgesel Örgütler
s. 212
a. Genel olarak
s. 212
b. AB güvenlik politikasının gelişim süreci
s. 214
c. NATO ve güvenlik politikası
s. 217
d. BM ve insani güvenlik yaklaşımı
s. 218
4. İnsani Müdahale ve Koruma Sorumluluğu
s. 219
III. Olağanüstü halin olağanlaşması: Hukuk devletinden güvenlik devletine dönüş mü?
s. 227
A. Düşünsel Temeller
s. 228
1. Carl Schmitt: “Siyasal olan”ın güvenlik aksiyomu üzerinden somutlaştırılması
s. 228
a. Egemenin aşkın meşruiyeti ve güvenlik
s. 228
b. Devletin meşruiyeti olarak korku ve güvenlik
s. 233
c. Modern devlet: Pozitif kanun yapmaya yönelmiş makine Tanrı
s. 237
d. Olağanüstü hal: Güvenlik nedeniyle hukukun dışına çıkabilme erki
s. 239
2. Walter Benjamin: Şiddetin meşruiyeti ve otoritenin mistik kökeni
s. 241
a. Şiddetin eleştirisi ve meşruiyeti üzerine
s. 241
b. Jacques Derrida: Adalet-hukuk ilişkisi üzerinden bir şiddet eleştirisi
s. 245
3. Leo Strauss: Batı medeniyetinin modernite krizi ve siyasal olanın dost düşman ayrımında somutlaştırılması
s. 248
4. Michel Foucalt: Bir iktidar teknolojisi olarak güvenlik
s. 251
a. Güvenliğin biyo-iktidar kavramı üzerinden çözümlenmesi
s. 251
b. İktidar, disiplin ve güvenlik mekanizmaları
s. 253
c. Güvenlik için toplumun devletleşmesinden, devletin yönetimselleşmesine
s. 256
5. Giorgio Agamben: Bir güvenlik pratiği olarak istisna hali
s. 258
a. İstisna hali üzerinden getirilen bir güvenlik devleti eleştirisi
s. 258
b. Güvenlik devletinin hukuki kökenleri
s. 261
B. Hikmet-i hükûmetin yerini güvenlik hikmetlerinin alması
s. 265
1. Genel olarak
s. 265
2. 9/11 Sonrası Değişen Güvenlik Algısı: “İnsan insanın kurdudur”dan “Devlet devletin kurdudur”a
s. 268
a. ABD’nin güvenliği bağlamında yeni dünya düzeni
s. 268
b. AB kapsamında Avrupa güvenlik konsepti
s. 276
3. Korkunun Ayakta Tutulması: Karşılaştırmalı hukuk perspektifinden olağanüstü halin olağanlaştırılması
s. 279
4. 9/11 Sonrası Terörle Mücadele Hukuku
s. 284
a. ABD örneği üzerinden yasayı yapan olarak güvenlik (Securitas facit legem)
s. 284
b. Terörle mücadele yasaları bağlamında olağanüstü halin olağanlaştırılması
s. 293
SONUÇ
s. 299
KAYNAKÇA
s. 305
Bottom Search Toolbar Highlight Text
Yükleniyor...
Web sitemizde çerezler (=cookies) kullanmaktayız. Sitemizi kullanmaya devam ederek çerezleri kullanmamıza izin vermiş oluyorsunuz. Çerezler hakkında ayrıntılı bilgileri
Kişisel Verilerin İşlenmesine Yönelik Aydınlatma Metni'nin Çerezler Hakkında Bilgilendirme
başlıklı bölümünde bulabilirsiniz.
Custom Button
Tamam